Wednesday, November 9, 2011

kota tanda tanya

mardux berkata:aku sesat dalam kota tanda tanya

aku masih lagi berlegar-legar dalam satu kota yang aku rasa tidak lagi terkeluar dalam peta negara aku.... malaysia..



tapi aku sedikit ragu.....apakah kota ini kota dalam salah satu negeri di negara ku?
aku lihat kiri, kanan, depan dan belakang.... mana kedai makan?
kedai makan yang penting bagi aku.... HALAL
haram satupun tak terpacul di depanku...

putar stereng ke kanan... tulisan yang langsung ku tak faham.... tulisan cina.....
pulas stereng ke kiri..... terpacul lagi tulisan sejenis yang membawa erti yang aku tak faham.... tulisan cina....






maju lagi ke depan... kelihatan restoran.....
tapi.... bukan untuk aku.... bakuteh.....
aku bukan RASISM

tapi...
oh..
sejam aku memandu.... menyelusuri jalan yang terlingkar.
masih gagal ketemu jodoh dengan santapan yang sangat penting bagi ku... HALAL
sejam lagi berlalu....
aku merasakan mahu menamatkan penyelusuran ku di kota ini...
kota yang penuh tanda tanya....
apakah orang yang sudah bersunat diharamkan meniaga di kota ini?
aku memberi tempoh pada diriku untuk menamatkan 'pengembaraan' ku dalam masa 30 minit lagii.... andai aku gagal, akan ku redah ke restoran makanan cepat....
...
20 minit berlalu...
barulah terpacul restoran mamak yang padaku paling tidak pun boleh lah dijadikan pengalas perut... tapi...
aku masih tertanya-tanya... apakah kota tanda tanya ini yang terletak di dalam salah satu negeri di dalam negara aku.... tidak boleh dimiliki oleh orang sealiran ku untuk menyediakan kudapan?
aku hairan.... kenapa sampai begitu jauh untuk memacakkan tiang untuk berniaga?
atau bidang-bidang tanah di dalam kota ini memang tidak layak untuk orang sefahaman denganku? atau semua ini telah dirancang dan diadun menjadi sedemikian?
salah siapa jadi begini?
tuan tanah?
pembeli tanah?
pemaju tanah?
pengurus tanah?
atau tak perlu salahkan sesiapa.... ia normal.....
biarlah....
tapi aku risau.... orang seagamaku.... sebangsa ku.... telah mula di atau meminggirkan diri di pinggir kota ini.... nun jauh di bibir kota....
kota tanda tanya...