Thursday, January 6, 2011

dimana keamanan?

mardux berkata:dimana keamanan?

mungkin niat aku beli rumah kat lokasi yang tidak di tengah kesesakan adalah untuk keamanan... pada fikrah aku.
tapi tidak lagi.... aku silap..
rasanya lokasi tu mahal juga untuk disewa.
tapi bila ramai yang berkongsi duit, setakat seribu bahagi 8 orang.. baru berapa seorang kena bayar?
itulah yang perlu diterima. bukan rumah aku.
tapi sebelah rumah aku.

aku terpaksa terima 'jiran baru' tanpa aku setuju.
kenapa sebelah?
hakikat kalau yang duduk tu pakai MYKAD
tak pe. sebab tahu tatasusila... (selalunya la....)
tapi yang nyata bukan pemegang MYKAD
pemegang permit yang didakwa sah.
sejauh mana sah tidak pula di usul periksa.
dari seberang...
lantas yang menjadi kegusaran adalah kesemua mereka adalah lelaki.
aku lelaki insyaallah tiada kegusaran tapi bagaimana dengan anak-anak dan isteri?
dimana keamanan?

khuatir bila malam, khuatir bila tugas luar... bermalam-malam..
risau satu, resah dua, gelisah tiga..
tapi yang nyata takut.... moga-moga selamat. insyaallah. jiran lain agak khuatir tentang itu.

semalam jam menunjuk lagi suku pukul 12.00 malam. tapi suara gelak bersembang 'jiran baru' memecah sunyi menyusah diri melelapkan mata... dimana keamanan?

andai dunia tiada undang-undang mau saja mereka diletup....
pasrah dengan keadaan... paksa diri untuk tidur... esok lagi mau kerja..
apa boleh bikin?
rasanya bagaimana kalau berlarutan untuk malam-malam lain untuk isteri dan anak-anakku. walau bersamaku atau tanpa kehadiranku....
hmm... dimana keamanan?

No comments: