Sunday, November 16, 2008

kejujuran

mardux berkata: aku ada satu insiden nak kongsi.
semalam aku pergi ke pasar malam. lokasi dirahsiakan la.
waktu tu petang. aku nak beli lauk pauk untuk stok seminggu..
kenapa pasar malam? kenapa tak kat hypermarket?
hehehe ni cerita lain pulak...
ok sambung lagi cerita tadi.
jadi aku pun mula la cari-cari lauk yang aku nak beli.
macam biasa la. ayam. hehehe...
aku pun pilih seekor. "bang yang ni" aku tunjukan.
penjual tu ambil dan timbang terus. "RM6" kata penjual tu.
penjual tu terus potong - potong ayam yang di timbang tadi.
aku tengok je la. penjual tu selamba je asingkan hati, pedal, kaki.
lepas tu dia terus bungkus daging-daging tadi tanpa benda yang diasingkan tadi.
aik? pelik. timbang dengan benda tu tapi bayar tanpa benda tu.
aku tanya kat penjual tu. "bang, tak berdosa ke berniaga macam tu?"
penjual tu buat tak faham pulak. nampak sangat dia dah biasa buat. "berdosa ape nye?"
"yela.. tadi abang timbang dengan isi perut sekali tapi abang ambil isi dia dan jual balik, bukan macam mencuri ke?"aku tanya nak kepastian.
"eh ye ke?" tanya penjual tu sambil tersengih.
"kenapa pulak tersengih?..."
moral yang aku nak cerita bukan isi perut ngan kaki ayam tu. tapi kejujuran dia
dalam meniaga. kalau betul dia nak ambil benda tu. ambil la dulu sebelum timbang.
dah la tak tanya nak isi perut ke apa. tapi suka hati dia aja.
agaknya dah berapa banyak la dia ambil dari orang lain yang tak sedar.
aku bukanya nak sekolahkan dia tapi dia dah besar panjang. tak kan nak makan rezeki macam tu... TAK BERKAT la.
moral untuk aku, lain kali kalau beli ayam, aku potong sendiri kat rumah.
baru aku puas hati.

No comments: